Ilmainen kitaransoitto-sivusto
SoMe

  



Uutisia


 Säestäminen osa 3

 


Kitaralla säestämisen harjoituksia osa 3

  

Kahdessa ensimmäisessä kitaralla säestämisen osassa opettelimme lukemaan komppausmerkintöjä sekä säestämään yksinkertaisempien komppien (tahtien) voimin. Kolmannesta osasta löydät lisää harjoituksia, joiden avulla kehityt lisää säestäjänä. Kuten aina, mikäli nämä harjoitukset tuntuvat liian haastavilta, palaa osaan 1 ja/tai osaan 2 ja harjoittele rytmejä nopeuttaen tempoa. Palaa takaisin tänne, kun edelliset rytmit sujuvat. Näissä harjoituksissa käytetään nyt myös 1/16 uotteja. Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi 4/4 tahtiin ”mahtuu” 16 kappaletta kyseisiä nuotteja. Nämä nuotit ovat siis puolet lyhyempikestoisia/soitettava ”nopeampaa” kuin 1/8 nuotit, joita käytimme pääasiallisesti aikaisemmin. Et kuitenkaan tarvitse musiikin teorian tuntemusta soittaaksesi näitä harjoituksia, tosin se helpottaa asioiden oppimista ja omaksumista. Ja sitten asiaan…


Säestysharjoitus 3.1 

Tässä harjoituksessa on nyt mukana myös 1/16 nuotteja. Tämä tarkoittaa siis, että oikean käden liikkeen tulee olla näissä puolet nopeampi kuin harjoituksissa, joissa on 1/8 nuotteja. Kuuntele harjoitusnäyte, niin pääset sisälle asiaan, ellei se muuten aukea.       


  

Napsauta kuvaa.


Säestysharjoitus 3.2

Tähän mennessä olemme harjoituksissa jättäneet väliin pääasiallisesti ylöspäin meneviä iskuja eli soittaneet ”ohi” kielistä vain ylöspäin menevillä iskuilla. Tässä rytmiharjoituksessa jätämmekin pois alaspäin meneviä iskuja, jolloin saamme kokoelmiimme jälleen lisää vaihtoehtoja. Tällä konstilla ja ”mielikuvituksella” saa aikaiseksi erittäinkin jänniä komppeja (rytmejä). Kuuntele jälleen harjoitusnäyte, niin pääset sisälle asiaan.    


 

Napsauta kuvaa.

Säestysharjoitus 3.3
Tässä harjoituksessa opit jälleen uuden säestyskikan, jota käytetään yllättävän paljon. Esimerkiksi ZZ Top käyttää paljonkin tätä tehokeinoa. Nyt osaat jo muutella ja kehittää omia komppejasi lyömällä ohi joillain iskuilla ja painottamalla toisia iskuja. Esimerkiksi soittamalla hieman kovempaa ylös-iskuja, kuten tässä harjoituksessa on tehty, saamme aikaan hieman “takapotkua”. Tällä tavoin voidaan rikkoa tapaa, jossa useimmiten painotetaan soinnun ensimmäistä iskua. 

Napsauta kuvaa.

 

Säestysharjoitus 3.4

Tässä harjoituksessa soitetaan enemmän iskuja ylöspäin tullessa kuin mitä alaspäin. Tämän harjoituksen jälkeen kannattaa kokeilla luoda itse erilaisia komppeja tai kuunnella omia suosikkikappaleita ja pyrkiä poimimaan sieltä rytmit ja soittaa ne perässä. Lisäksi kannattaa selvittää itselle mitä itse kussakin kompissa oikeastaan tehdään. Eli tässä välissä päästetään mielikuvitus valloilleen ja toisaalta harjoittellaan soittamaan korvakuulolta. 

     

Napsauta kuvaa.



Säestysharjoitus 3.5

Nyt soitammekin vain yhden lyönnin alaspäin ja kaikki loput lyönnit ylös. Lisäksi ylöspäin tulevat iskut soitetaan ns. ”takapotkuina”. Näin saadaan ylöspäin soitettavilla iskuilla kitarasta erilainen soundi, toisin sanoen se ”soi erilailla” kuin jos soitettaisiin alaspäin. Voi olla, että ainakaan tästä selostuksesta ei vielä aukea, kuinka tämä harjoitus tulisi soittaa, mutta kuuntelemalla jälleen harjoitusnäyte, kompin idea kyllä selviää. Sointuna harjoitusessa on niin sanottu voimasointu (A5). Sitten vaan kokeilemaan.      

                                   

Napsauta kuvaa.

Säestysharjoitus 3.6

Tätä komppia käytetään usein ns. voimasointujen kanssa yhtä aikaa. Miksi tällaista käteen/ranteeseen kukaties sattuvaakin komppitekniikka yleensä käytetään. Kun ”hakataan” plektralla” pelkästään alaspäin saadaan säestykseen voimaa. Se sopii erinomaisesti useampaan genreen. Vaikka tänä ”tapa” ei ole teknisesti kovinkaan vaikea soittaa, vaatii se nopealla tempolla soitettaessa ”kuntoa” plektrakädeltä. 

                    

Napsauta kuvaa.


Säestysharjoitus 3.7

Tämä rytmitys näyttä kähes identtiseltä harjoituksen 3.5 kanssa, mutta se soitetaan sekä eri soundilla,  että iskuja erilailla painottaen. Näin saadaan eräänlaine ”ska”-komppi. Esimerkissä 3.7.1 on soitettu vain yhtä sointua, mutta Soittamalla esimerkiksi kolmea sointua | Am | F G | saadaa jo ihan hyvä biisi.                     


Napsauta kuvaa.


Säestysharjoitus 3.8

Tämä rytmitys onkin sitten jotain aivan uutta. Alussa on 5/4 merkintä. Se tarkoittaa, että tahtiin mahtuu viisi (5) neljäsosa nuottia eli lasketaa n viiteen. Lähinnä olemme soittaneet 4/4 tahteja, joissa tahtiin mahtuu neljä kappaletta neljäsosanuotteja     



Napsauta kuvaa.